Idag var det dags för kapitalmarknadsdag för mitt i särklass största portföljinnehav, Volvo.
Dagen sparkades i gång med en optimistisk VD Martin Lundstedt som presenterade framtidsutsikterna för branschen och den gröna omställningen.
Kanske störst fokus låg på storsatsningen på tillväxt i Nord Amerika där Volvo sätter det något ambitiösa målet att öka sin marknadsandel ifrån nuvarande 15% till 25%. Detta ska bland annat möjliggöras med bygget av en ny fabrik i México som landar på en prislapp på cirka 7 miljarder kronor.
Med en Amerikansk årlig lastbilsmarknad på 300 000 fordon så krävs det i dagens läge en produktionsökning på ungefär 30 000 fordon per år för att nå detta mål.
För att få lite kontrast så levererade koncernen i sin helhet strax över 245 000 lastbilar år 2023. Lägg till att den globala lastbilsmarknaden väntas växa med 3-5% fram tills 2030, och ännu snabbare tillväxt för elektriska fordon, där Volvo är världsledande så bör bolaget ha en fortsatt god potential att fortsätta växa.
Det är glädjande att ta del av de positiva signaler som sänds ut och att bolaget fortsätter att vara hungriga att inte bara leverera på en växande marknad, utan att även stjäla stora marknadsandelar från konkurrenterna. Jag tycker att Volvos ledning med god rätt är optimistiska inför framtiden.
Samtidigt har det nog inte undgått någon att debatten om den gröna omställningen har varit lite svajig den senaste tiden, inte minst med alla vändor med Northvolt, pausade gröna investeringar i Norrland, höga elpriser i hela Europa, listan kan göras lång. I USA tillträder Trump till presidentposten som planerar att drastiskt öka den amerikanska oljeproduktionen för att driva ner oljepriset.
Orderingången för elektriska lastbilar har sjunkit med 16 % under de tre första kvartalen. Detta är viktigt att hålla koll på, då priset på en elektrisk lastbil ligger någonstans runt dubbelt så högt som för en vanlig dieseldriven. Mycket av tillväxtpotentialen ligger alltså här.
Trots det så är Martin är fortsatt optimistisk inför utfasningen av fossila bränslen och drog paralleller om hur solenergibranschen genomgick en stor hype runt 2010, för att sedan ta en dipp till dess att produktionskostnad för tekniken kommit ner, följt av gigantisk boom under 2020-talet. Martin tror att den elektriska fordonsmarknaden står inför en liknande situation. Har han rätt, och den gröna omställningen bara har fått sig ett mindre ”hack i kurvan”, så står Volvo med sin världsledande position inom elektriska lastbilar kanske starkare än någonsin inför framtiden.
Blickar man tillbaka några år så har man som aktieägare ingen anledning till att vara besviken då bolaget sedan Martin Lundstedt 2015 tillträdde som VD levererat en totalavkastning på 335%, eller en genomsnittlig CAGR på nästan 17.8%! Jämförelsevis under samma period har stockholmsbörsens totalavkastning varit 130%, eller genomsnittlig CAGR på 9.7%.
Nu får vi hoppas att bolaget lyckas leverera på deras uppsatta mål, samt att orderingången på elektriska fordon ökar kommande år. Men oavsett hur snabbt övergången går till fossilfritt så känns Volvo ändå som ett, trots sin stora vikt i portföljen ett bolag som jag kan sova gott med om natten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar